SnappCar onderzoekt: tarieven parkeervergunningen 2019

SnappCar onderzoekt: tarieven parkeervergunningen 2019
08-10-2019 Nieuws

Parkeren in (grote) gemeenten kan behoorlijk prijzig zijn voor bewoners, zeker als er per uur betaald moet worden. Gemeenten bieden autobezitters die wonen in een betaald parkeren gebied daarom vaak een vergunning aan, zodat zij hun auto daar tegen een vast bedrag kunnen parkeren. 

In 2018 deed SnappCar al onderzoek naar de tarieven rondom deze parkeervergunningen en destijds bleken er forse verschillen te bestaan in de prijzen die gemeenten hiervoor hanteren. Omdat wij benieuwd zijn in hoeverre deze cijfers zijn veranderd in 2019, is er opnieuw onderzoek gedaan naar de tarieven voor parkeervergunningen bij 75 verschillende gemeenten, verspreid over alle provincies. 

Tarieven parkeervergunningen verschillen aanzienlijk per gemeente

Uit het onderzoek blijkt dat de regionale en provinciale prijsverschillen van parkeervergunningen nog groter zijn geworden. Autobezitters die in Amsterdam (Noord-Holland) een parkeervergunning willen aanvragen, betalen tot wel 12 keer zoveel als autobezitters in de Drentse hoofdstad Assen.

Grote prijsverschillen in tarieven vier grootste steden

Bewoners van het centrum van Amsterdam (zone 1 tot en met zone 3) betalen het meest in Nederland voor een parkeervergunning, namelijk 535,00 euro per jaar.  

De grootste stijging in de kosten van een parkeervergunning werd gemeten in Rotterdam. In alle zones betalen autobezitters dit jaar 115,20 euro. De parkeervergunning is ten opzichte van 2018 met ruim 71% gestegen.

In Den Haag zijn autobezitters een stuk goedkoper uit, zo betaalt men in het eerste jaar 60 euro voor een parkeervergunning. Hierbij moet wel worden gezegd dat de vergunning niet in elke zone geldig is. Dit komt omdat er in de commerciële gebieden simpelweg weinig parkeerplekken beschikbaar zijn.

Autobezitters die in het centrum van Utrecht (Zone A1) wonen, betalen 342,84 euro per jaar voor een parkeervergunning. Nu is een parkeervergunning in Utrecht sowieso duur, want de goedkoopste vergunning (Zone B) kost autobezitters jaarlijks al 100,56 euro.

Parkeervergunningen in provinciale hoofdsteden: Assen het goedkoopst

Inwoners die in het centrum van Assen wonen, betalen het minst van alle provinciale hoofdstedelingen, namelijk maar 45 euro per jaar. Ook inwoners van Middelburg (87,60 euro) en Den Haag (60 euro) betalen schappelijke bedragen voor een vergunning in de duurste zone(s).

Autobezitters in Utrecht (342 euro), Maastricht (285,36), Groningen (247 euro), Leeuwarden (225 euro) en Den Bosch (215 euro) betalen aanzienlijk meer voor een vergunning in de binnenstad.

Parkeervergunning in meeste hoofdsteden duurder geworden in 2019

In 8 van de 12 provinciale hoofdsteden kost een parkeervergunning voor de duurste zone(s) in 2019 meer dan in 2018. In Den Haag is een vergunning voor de duurste zone gestegen met 45%. Zoals eerder beschreven, betalen autobezitters in Den Haag echter nog steeds een schappelijke prijs voor een vergunning (60 euro). 

In Utrecht zien we ook een forse stijging van maar liefst 24%, dit terwijl autobezitters al een flink bedrag betaalden voor een parkeervergunning in 2018 (276,84 euro). Ook in het voor autobezitters al dure Maastricht werd een parkeervergunning in de duurste zone verhoogd met 10%. 

Kleine verhogingen zagen we in Haarlem (+2,5%), Groningen (+2,5%), Zwolle (+2,5%), Den Bosch (+1,9%) en Middelburg (+1,4%). In Assen, Arnhem, Leeuwarden en Lelystad bleven de tarieven voor een parkeervergunning in de binnenstad gelijk aan die van 2018.

Meer inkomsten uit parkeerheffingen in 2019

In 2018 konden gemeenten in Nederland samen zo’n 825 miljoen bijschrijven dankzij de inkomsten uit parkeergelden- en vergunningen. Nieuwe CBS data toont aan dat deze inkomstenbron voor gemeenten in 2019 is gestegen met 9,7%, tot ruim 900 miljoen euro.

Bijna 70 gemeenten genereren in 2019 meer inkomsten uit parkeerheffingen dan in 2018. De grootste uitschieter is in de gemeente Etten-Leur, die hun inkomsten uit parkeerheffingen in 2019 met 66% zien stijgen. Ook de gemeente Texel spekt de kas met 34% extra inkomsten uit parkeerheffingen. De inkomsten uit parkeerheffingen per inwoner zijn het hoogste in de gemeenten Amsterdam en Texel.

In bijna 50 gemeenten daalt de inkomsten uit parkeerheffingen juist in 2019. De grootste daling ten opzichte van 2018 werd gemeten in Gulpen-Wittem, Rheden en Venlo.

Wil je ontkomen aan de hoge parkeerheffingen die in veel steden voorkomen, maar heb je soms toch een auto nodig in een duur gebied? Probeer dan eens een auto te huren via SnappCar. Hiermee heb je altijd een betaalbare auto bij jou in de buurt. Bijvoorbeeld een auto huren in Utrecht kan je snel veel geld schelen ten opzichte van de kosten die bij een eigen auto komen kijken. Daarnaast reduceer je de uitstoot van CO2 en vergroot je het leefoppervlak dat we hebben door het delen van auto’s. Wat ons betreft een win-win situatie!

Share


Copyright © SnappCar 2024