Sinds 2014 verhuurt Johnny zijn bestelbusje in Amsterdam via SnappCar. Zijn bestelbusje wordt 90% van de tijd verhuurd. Zijn succes? “De meeste mensen verhuren personenauto’s of grote bestelbussen. Mijn bestelbusje rijdt als een personenauto, maar hij heeft veel laadruimte. Ik denk dat hij daarom zo aantrekkelijk is en er zijn er nog niet veel van op SnappCar! Een beetje als een gat in de markt.” Daarnaast zorgt hij dat zijn klantenservice op en top is. Hij heeft zelfs een geplastificeerd blad in zijn bestelbusje liggen met een uitgebreide uitleg over hoe alles werkt!
Johnny verkoopt Kangoo Jumps schoenen. Hij geeft er ook groepsfitnesslessen op. Voor de groepsfitnesslessen had hij een bestelbusje nodig om ze te kunnen vervoeren, aangezien ze best zwaar zijn. Maar vlak na de aanschaf van zijn bestelbusje vond hij een gym waar hij de schoenen kon opbergen in kluisjes, waardoor het bestelbusje niet meer nodig was. “Ik had zoiets van, ik heb die auto hier nu staan en het kost me veel geld aan parkeren, wegenbelasting, verzekeringen, enzovoorts. Daarom dacht ik, misschien kan ik er nog wat aan terugverdienen en heb ik toch nog een auto voor de deur staan die ik af en toe nog kan gebruiken”, legt Johnny uit.
In de buurt waar Johnny zijn bestelbusje verhuurt, zijn er meer mensen die hun auto via SnappCar verhuren. “Ik weet, omdat ik onderzoek heb gedaan, dat er een aantal busjes in deze buurt zijn. Daarnaast zie ik een stukje verderop vaker een SnappCar leaseauto staan met de SnappCar stickers erop, dus ja, er zitten redelijk wat auto’s in deze buurt.” Desondanks staat Johnny’s auto bijna nooit voor de deur! “Qua huurders weet ik dat er zo’n 10 huurders binnen een straal van 50 meter van mij vandaan wonen.”
Net als velen heeft Johnny een Keyless-box in zijn auto laten installeren. “Het gebruiksgemak is geweldig”, vertelt Johnny. Wat Johnny wel erg jammer vindt van Keyless is dat hij nu minder contact heeft met de huurders. “Ik vond het altijd wel leuk om nieuwe mensen te ontmoeten”, aldus Johnny. Maar hij vindt het wel erg fijn dat hij nu niet meer afhankelijk is van wanneer de huurder de sleutels terugbrengt.
Johnny vindt de deeleconomie alleen maar positief. Hij vindt het maar zonde dat dingen gemaakt worden om kapot te gaan, “want het is slecht voor de economie als dingen lang meegaan.” Hij vindt dat delen veel meer moet gaan gebeuren, want: “Alles is veel te commercieel geworden”, aldus Johnny. “Initiatieven als Snappcar kunnen die vloten aan auto’s bij reguliere verhuurbedrijven terugbrengen en dat vind ik alleen maar goed.” Wat betreft Johnny mag alles via SnappCar gaan!
…”Qua verhuur is het ongeveer hetzelfde, qua huurder is het wel anders”, vertelt Johnny. Voor veel verhuurders is het tijdens de tijden van corona als een speer gegaan, aangezien mensen prefereren om te reizen met de auto in plaats van reizen met het openbaar vervoer. Maar voor Johnny is er niet veel veranderd, aangezien zijn bestelbusje praktisch gezien altijd verhuurd is. Wat dat betreft is er niet meer of minder verhuurd, want: “Mensen gebruiken mijn busje voor kleine verhuizingen en dat soort dingen, en dat gaat gewoon door, corona of niet.” Toch merkte hij wel kleine veranderingen op: “Toen corona begon kreeg ik ineens meer mensen die voor het eerst huren. Ervaren huurders waren er nog steeds wel, maar in verhouding veel meer nieuwe huurders.”
Johnny krijgt veel positieve en leuke reviews van huurders, en dat doet hem goed: “Mijn leukste ervaringen zijn mensen die hele lovende recensies schrijven, van ‘oh wat een aardige meneer en wat is hij hulpvaardig’, of ‘wat een fijne auto en wat rijdt hij lekker’, en dat soort dingen.” Met zulke positieve reacties is het toch bijna onmogelijk om nee te zeggen tegen het huren van het bestelbusje van Johnny?
Als zes jaar lang actief lid van SnappCar, mogen we wel concluderen dat Johnny al enige ervaring heeft opgedaan als verhuurder. Daarom vroegen wij aan Johnny of hij nog tips had voor verhuurders van Snappcar: “Ja, het belangrijkste is gewoon goede klantenservice. Ik heb vaak huurders die het allemaal niet zo goed snappen, die bijvoorbeeld niet weten hoe de app werkt en daar kan je soms heel geïrriteerd van worden, haha. Soms leg je het uit en dan begrijpen ze het nog steeds niet, maar dan probeer ik mijn irritaties weg te stoppen. Dat is heel erg belangrijk. Ik blijf altijd vriendelijk en hulpvaardig, want goede klantenservice helpt voor klantenbinding.”