Back

Het betalen van een boeking bij SnappCar gaat veranderen voor onze huurders

Screen-Shot-2018-09-04-at-15.45.53.png

We werken bij SnappCar dagelijks aan het verbeteren van ons platform om te zorgen dat het nog gemakkelijker, veiliger en goedkoper is om een auto te huren. We gaan daarom vanaf 1 november al onze huurders stimuleren om vaker met creditcard te betalen. Betalen met iDeal blijft gewoon mogelijk, maar dan vragen we wel een borg van €250,- die je na je huur weer terug kunt krijgen.

Waarom doen we dit?

Van oudsher is SnappCar het meest toegankelijke en betaalbare autodeelplatform van Nederland. Daar hoorde bij dat je - in tegenstelling tot bijna alle andere deelplatformen of autoverhuurbedrijven - geen borg hoefde te betalen als je een auto wilde huren via SnappCar. Dat werkte heel lang heel goed: de “early adopters”, onze community van het eerste uur, was (en is) ontzettend betrokken bij het platform en hielp ons om een veilig en betrouwbaar platform te bouwen.

Inmiddels is autodelen bij een steeds groter publiek bekend en vinden steeds meer mensen hun weg naar SnappCar. Daarnaast is onze “Keyless” propositie erg populair en huren gebruikers vaak een auto zonder de eigenaar persoonlijk te ontmoeten. Daar zijn we uiteraard zeer blij mee, maar het zorgt ook soms voor wat onhandige of lastige situaties. Om enkele voorbeelden te geven:

Deze voorbeelden kunnen voorkomen worden door de creditcardgegevens van onze huurders te vragen of een borg. Daarnaast wordt het gemakkelijker om in de toekomst verbeteringen door te voeren. Denk bijvoorbeeld aan het verrekenen van benzine via het platform.

Met het introduceren van creditcards of borg zijn we niet over één nacht ijs gegaan.  Immers: hebben mensen wel een creditcard en is men bereid om een borg te betalen?  Creditcards zijn minder populair dan iDeal in Nederland, maar veel mensen hebben er wel eentje en gebruiken die steeds vaker voor aankopen via internet en gebruiken hem vooral op het gebied van mobiliteit (denk maar aan de Uber app).  

We hebben daarnaast in de afgelopen maanden veelvuldig geëxperimenteerd met het invoeren van een borg en veel geleerd. Inmiddels maakt een klein deel van onze gebruikers al een paar maanden gebruik van de borg, hebben we goed geluisterd naar de feedback die we kregen over hoe lang het duurt voordat je je borg terugkrijgt en hebben we gekeken of het platform nog voldoende toegankelijk blijft, zodat verhuurders hun auto vaak kunnen blijven verhuren. De oplossing die we nu bieden - betalen met creditcard óf betalen met iDeal en borg - voorziet daarin.  

Hoe werkt het betalen via creditcard of via iDeal inclusief borg?

Als je met creditcard betaalt, vragen we geen borg en worden extra kosten gemakkelijk van je creditcard afgeschreven. Als je echter op de oude vertrouwde manier met iDeal betaalt, vragen we je ook om een borg van €250, die we vasthouden totdat je deze terugvraagt. De borg kan je direct na het einde van je laatste huurperiode terugvragen, als er uit onze controle blijkt dat je geen openstaande schulden hebt (schades, verkeersboetes, etc). Wanneer je jouw borg hebt teruggevraagd storten wij deze binnen uiterlijk 1-8 dagen weer op jouw rekening. Voor frequente gebruikers is het gemakkelijk om de borg te laten staan en dus niet terug te vragen, want je hoeft dan niet opnieuw een borg te betalen bij een volgende boeking. 

Met deze verbeteringen kunnen we meer betaalgemak en veiligheid bieden, en blijven we nog steeds één van de meest laagdrempelige platformen om autodelen te kunnen ervaren.  En dat is belangrijk voor onze missie: het terugdringen van het aantal auto’s in onze maatschappij door te delen, zonder in te boeten op de vrijheid en flexibiliteit die een auto biedt.

Nieuws